222514
Książka
W koszyku
Psychologia wychowania. Wybrane problemy to pierwsza od wielu lat publikacja podsumowująca rozproszony dorobek polskiej psychologii wychowania na tle literatury światowej. Autorami poszczególnych rozdziałów są wybitni badacze i praktycy z kilkunastu ośrodków akademickich w Polsce. Publikacja Psychologia wychowania. Wybrane problemy składa się z trzech części: Podstawy teoretyczne – zgromadzono tu wiedzę na temat historii kształtowania się psychologii wychowania do 1939 roku, scharakteryzowano psychologię wychowania jako naukę, precyzując jej przedmiot, cel i stosowane metody. Przedstawiono podstawowe koncepcje teoretyczne psychologii wychowania. Kluczowe obszary psychologii wychowania – Autorzy opisali tu znaczenie procesów poznawczych i emocjonalno-społecznych dla wychowania i rozwoju. Osobne rozdziały zostały poświęcone różnicom indywidualnym oraz biologicznym i środowiskowym uwarunkowaniom rozwoju i wychowania. Psychologia wychowania w praktyce: wybrane problemy – najbardziej obszerna część książki dotyczy takich zagadnień, jak współpraca psychologów wychowawczych z rodziną i szkołą, zadania psychologa wychowawczego wobec dzieci o nietypowym rozwoju, z zaburzeniami zachowania, z grup mniejszościowych. Kolejne rozdziały dotyczą roli psychologów wychowawczych w poradnictwie zawodowym, wychowaniu zdrowotnym, obywatelskim i edukacji seksualnej oraz organizacjom w systemie wychowania. Książkę adresujemy do szerokiego kręgu czytelników zainteresowanych problematyką psychologii wychowania. Może ona zainteresować nie tylko psychologów, lecz także badaczy i studentów innych nauk społecznych oraz praktyków, w tym nauczycieli i rodziców, wychowawców i opiekunów, a nawet działaczy i polityków oświatowych. Problematyka psychologii wychowania staje się współcześnie coraz ważniejsza na skutek z jednej strony rozwoju cywilizacyjnego i technologii informatycznych wypierających w wielu obszarach tradycyjne nauczanie szkolne, rodzinne, moralne, a nawet seksualne, z drugiej zaś strony, w efekcie coraz większej wiedzy, w tym na temat genetycznych i mózgowych warunków zmian w zachowaniu i rozwoju człowieka oraz wydłużającego się życia ludzi w sprawności fizycznej i intelektualnej. Rola psychologów wychowawczych wspomagających rozwój może wkrótce nabrać nowego znaczenia w kontekście coraz częściej zgłaszanych postulatów edukacji spersonalizowanej, wykształcenia nie tyle na „całe życie”, ile „całożyciowego”, konstruowanego indywidualnie stosownie do stale zmieniających się warunków podmiotowych i środowiskowych oraz niedających się przewidzieć wymagań adaptacyjnych w życiu i rozwoju jednostki.
Status dostępności:
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 37.015.3(07) [Czytelnia] (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografia na stronach 475-553. Indeks.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej